Het normale Mexicaanse leventje.. - Reisverslag uit Querétaro, Mexico van Debby Veldhuis - WaarBenJij.nu Het normale Mexicaanse leventje.. - Reisverslag uit Querétaro, Mexico van Debby Veldhuis - WaarBenJij.nu

Het normale Mexicaanse leventje..

Door: Debby Veldhuis

Blijf op de hoogte en volg Debby

05 December 2009 | Mexico, Querétaro

Hallo allemaal in dat koude Nederland!

Nou het werd echt wel weer eens tijd dat ik weer eens wat schreef! Heb het nogal druk gehad en dat terwijl ik niet eens veel nieuws heb gedaan.. Voor mij wordt mijn leven hier nu echt normaal en gewoon en ik zie er dus ook weinig speciaals nog in. Wel mis ik mijn camera ontzettend omdat ik het toch wel mis om sommige momenten gewoon even vast te leggen, of voor jullie of toch ook echt wel voor mezelf!

Verder bij waar we gebleven waren, zondag dus de kerstboom bij Perla gedaan en maandag ging ik niet naar school want ik was nogal ziek.. Vrij weinig gedaan dus, vooral niks gegeten want mijn maag deed nogal pijn. Tegen 4uur bracht mama mij naar Liesbeth vanuit daar door naar Spaanse les en daarna weer naar Liesbeth gelopen. Is zo’n 15 minuutjes lopen vanaf Spaans. Tegen 9uur werd ik opgehaald en toen lekker mijn bed in gedoken, ik was stuk.

Tevens was ik maandag ook officieel 4 MAANDEN in Mexico! Voelt wel lekker dat de tijd zo snel gaat moet ik toegeven:) Nog maar een halfjaartje te gaan.. Letterlijk nog maar 6 maand ofzo! Ik heb het hier echt fantastisch hoor! Wij allemaal! Maar ondanks dat blijven we wel de dagen,weken en maanden tellen om toch weer lekker in onze eigen bedjes te slapen en bij eigen vrienden en familie te zijn! Maaar jaaa ik hoef mama niet meer zo lang te missen want mama komt langs in april! YIHIEEEEE! Super leuk natuurlijk, ik ga haar mooi alles laten zien en dat wordt gewoon super gezellig! De andere intercambistas hier willen mama ook allemaal ontmoeten dus dat wordt helemaal leuk!

Dinsdag weer een gewone maar vermoeide dag op school en na schooltijd door naar huis en naar het Politiebureau. Aangifte gedaan van mijn fototoestel. Wat een vreemde bedoening zeg.. Mama en ik komen daar moet je eerst je gegevens enzo in een boek zetten. Daarna wachten.. toen kwam er een man die mijn naam zei. Ik dus met die man mee naar een klein kantoortje, niet gesloten het waren allemaal van dat soort dingen naast elkaar. Mama had een gesprek met iemand anders over weet ik niet wat. Ja, dan zit je daar, met een man die geen Engels spreekt. Dus in het Spaans, Buenos tardes, yo estoy un intercambista de rotarios y…. jaa inderdaad helemaal in het Spaans.. De man was nogal hmm gemeen soms eigenlijk, erg snel vragen stellen, het leek haast het vragen uurtje bij de Rotex die dag! Maar net als toen bleef ik rustig, normaal antwoorden en gewoon vertellen hoe het allemaal zit. De man werd eerder van zijn stuk gebracht omdat ik zo rustig bleef volgens mij. Verder een afspraak gemaakt voor maandag om 5uur en na het gesprek gaf ik hem een hand met mijn Rotary glimlach en Muchicimas Gracias:)

Daarna weer wachten op Monica en toen door gegaan naar Gallarias. Liesbeth sms’te namelijk tijdens het wachten of ik mee wilde, maar al te graag ik had echt even iets nodig om me op te vrolijken! En wat doet dat beter dan shoppen(A) Dus naar Gallarias met Hanna en Liesbeth, en Liesbeth had een super verassing voor me! Een echte chocolade letter van de HEMA en een schuimpje in de vorm van Sinterklaas! Ze had een pakje gekregen tot grote verassing en die zat VOL met Sinterklaas dingen! Een choco letter voor ons alle zes en agh gewoon zo super leuk! Ik werd er in ieder geval helemaal vrolijk van! Na Gallarias door gegaan naar huis en weer vroeg naar bed gegaan:)

Woensdag kwam ik weer mijn bed niet uit maar zoals altijd wel weer eerder klaar dan Marianna en ook weer gewoon op tijd op school dus! En op school de laatste les volleybal daarna door naar de gym en daarna door met Hanna en Lies naar Lies haar huis. Snel gedoucht, we hadden maar 45 minuten en Spaans begon al, alle drie snel douchen eten en toen dus snel door naar Spaans. De les was weer erg leuk en leerzaam zoals ze allemaal zijn! Na de les weer lopen naar Liesbeth en daar zowat in slaap gevallen.. Monica kwam pas om kwart over9.. Thuis meteen in slaap gevallen was gewoon helemaal kapot van de dag.

Donderdag na schooltijd kwam Sofia met mij mee naar huis omdat ze anders niet door naar Spaans kan, iets gegeten en toen door gegaan naar Spaans. De langste les, 2uur.. vermoeiend dus.. en daarna weer lopen naar Lies. Opgehaald door mama en weer kapot en dus meteen in slaap vallen..

Vrijdag was een super leuke dag! En op school en NA school(A) samen met Perla en Hanna wat dingen gedaan en toen met Hanna naar huis en een film gekeken met ijs en gewoon super gezellig! Daarna moest zij wel weer naar huis en ben ik ook praktisch meteen gaan slapen.. Na natuurlijk eerst nog even bij te hebben gekletst met Michelle:) Zaterdag was ook super leuk! Zaterdag morgen eerst naar een park, super mooi! En jajaa ik heb foto’s! In dat park was een belangrijk persoon vermoord en er lagen ook drie belangrijke mannen begraven, een man in supersupersuper grote vorm! En het was gewoon prachtig, mooie planten en bloemen en natuurlijk cactussen. Ook stond er een heel schattig kerkje in dat park en waren er nog prachtige fonteinen. Daarna door naar huis en nog even verder geslapen aangezien we al om 9uur in dat park stonden. Toen om 1uur weer Michelle ophalen van haar werk en door gegaan naar Plaza del Parque, daar een pyjama broek gekocht met rendiertjes erop en een mooi satijnen lint echt super mooi en heerlijk warm s’nachts! Daarna boodschappen gedaan bij Sam’s en daarna snel doorgegaan naar huis omdat we allemaal nogal honger hadden. Na het eten zijn mama ik en Michelle door gegaan naar downtown om gezellig verder te winkelen. Ik heb ontzettend veel cadeautjes gekocht voor thuis en verder mama ook voor kerstmis en het was dus super gezellig! Daarna weer naar huis en alles ingepakt enzo:)

Zondag gingen we natuurlijk weer met de familie eerst ontbijten, daarna door gegaan naar de kerk en voor het eerst fanatiek mee gedaan! Ik had het boekje en kon dus mee spreken, en ook zitten, staan en dat soort dingen natuurlijk:) Op het moment zit David mij nogal te overtuigen dat ik moet gaan geloven. Het is voor Mexicaanse mensen heel moeilijk om te begrijpen hoe je zonder geloof kunt leven. David zegt je bent katholiek dus je geloofd. Euh.. niet echt nee.. Waarom niet? Omdat ik het nogal onwerkelijk vind en ik heb me er verder nooit echt in verdiept en ja. Maar hoe leef je dan als je niet geloofd? Gewoon met de dag. Maar je gelooft niet in iets hoe leid je dan je leven? Zoals ik het wil leiden. Nee, maar echt Debby als je geloofd, het gaat zoveel makkelijker, dingen worden logischer, Hij zal er altijd voor je zijn! Niet zoals sommige mensen, Hij is er altijd voor je, in harde en simpele tijden. Hmm hij geeft me wel iets om over na te denken. En dan zegt hij ook nog, Debby, ik wil je niet overtuigen ofzo, maar echt verdiep je er eens in. Je gaat naar de kerk en je ziet toch ook de kerk zit altijd vol! Mensen staan zelfs, het is echt niet zo dat het uit het niets komt want echt veel mensen leven met het geloven in Hem. En je bent nu niet in Nederland waar mensen mensaal stoppen met geloven en naar de kerk gaan, je bent in Mexico en hier geloven we nog steeds en gaan we nog steeds trouw naar de kerk! Dus Debby denk er over na!

Na de kerk gingen we door downtown lopen, in downtown is nu officieel alles versierd voor kerstmis en dat is echt raar.. Loop ik daar in een jurkje een legging en op havaiana’s en dan kerstspullen! Maar okee Marianna moest een cadeautje hebben voor de cambio de regalos op school en ik eigenlijk ook, ik had alleen geen idee wat mijn compañero wilde hebben.. Dus alleen voor Marianna een cadeautje gekocht en verder zijn we nog naar het Museum geweest! Super interessant! En ik heb super veel foto’s genomen:P Mijn mobiel heeft dus ook een camera ben ik eindelijk achter;) Na het museum door gegaan naar huis en toen gezellig een film gekeken met de familie.

Maandag weer naar school en na school door naar de afspraak met de politie, we waren er om half5 terwijl we er pas om 5uur een afspraak hadden. Maar hoe on-Mexicaans, om 5uur stonden we alweer buiten! Met aanklacht alles op papier en helemaal super dus! De man bleek toch minder gemeen dan hij leek en hij had alles volgens mij al zo goed als klaar, hij wist het hele verhaal in ieder geval nog en moest alleen mijn naam, gegevens van Mexico en verder een handtekening en alles was geregeld! Helemaal super dus! Om 5uur weer in de auto en samen met mama naar Plaza del Parque gegaan, op zoek naar een cadeautje voor mijn compañero. Maar weer niks gevonden.. Toen om 6uur weer in de auto, Michelle opgehaald en daarna Marianna en man wat een verkeer staat hier altijd in de stad! Gewoon echt afschuwelijk hoor! Om 8uur kwamen we pas thuis en dus 2uur in de auto gezeten.. NIET LEUK! En ontzettend vermoeiend.. thuis aangekomen samen nog even gegeten en toen nog gezellig gekletst met Michelle en op de crosstrainer. Daarna gedoucht en naar bed gegaan.

1 december, alweer de maand december, de maand van alle familie feestjes en het gezellige samen komen. En alsof het weer me even hielp met denken aan Nederland was het ontzettend hard aan het waaien de hele dag met regen! Gewoon lekker snertweer dus! Maar Lies en ik zijn samen na schooltijd naar haar huis gegaan en toen naar Gallarias. Ik wist eindelijk wat mijn compañero wilde en jaja hoe vet! Hij wilde een cd van of Tiësto of van Armin van Buuren. Hij wist niet dat ik hem had maar hoe vet ik moest dus mijn Nederlandse medemens even gaan sponsoren door een cd’tje van 1 van de 2 te kopen:) Nou het is gelukt met een cd’tje van Tiësto. Liesbeth moest oordopjes kopen en daarna nog even Zara doorgelopen en Liverpool en daarna nog even gezellig een kopje koffie bij Starbucks. Daar een uur of langer gezeten en echt ontzettende lol gehad met ons tweetjes en schandalig gelachen! Daarna tegen 6uur weer naar Liesbeth haar huis en daar haalde Monica mij op om half8 en toen dus weer door naar huis. Thuis het recept voor pepernoten nog even vertaald naar het Spaans en toen ook weer lekker gaan slapen:)

Woensdag op school weer een normale dag en gelukkig weer met een zonnetje in de hemel:) Na school gym en naar lies, gedoucht, gegeten en weer naar Spaans. Mama haalde me erna op en Sofia ging met mij mee naar huis. Ik lag al lekker in mijn lekker warme pyjama broekje MET rendiertjes en satijnen lint in bed en Sofia zat er nog naast met m’n laptop te skypen om 9uur.. Uiteindelijk ging ze tegen half10 naar huis en kon ik eindelijk echt gaan slapen. Wel eerst nog even Ghostwisperer afgekeken en toen echt lekker geslapen! De hele nacht gewoon door geslapen en niet eens koud! Volgende ochtend kwam ik zowaar een keer goed mijn bed uit:D En toen dus naar school en het was eigenlijk wel erg gezellig:) Na schooltijd niet naar gym want dat red je niet op donderdag met de Spaanse les. Toen dus naar huis snel iets gegeten en door naar Spaans:) Spaanse les op donderdag duurt gewoon echt lang.. Al was hij wel erg gezellig en we hebben uit onze map gewerkt, een spelletje gedaan en weer een liedje gedaan:) Na Spaans door gegaan naar Liesbeth haar huis en Sofia had een gesprek met Argel, voor 2UUR! Ja, Sofia volgt niet echt de regels en die krijgt dus waarschijnlijk ook al een 2e waarschuwing.. Maar okee niet echt mijn probleem ze is zelf gewoon ontzettend dom bezig. Ik ben wel gewoon door gegaan naar huis toen mama mij dus ophaalde en toen samen met ons allen op de kamer van Monica gegeten en met Sofia gespeeld die nu echt graag wil beginnen met kruipen! Super schattig en super leuk:)

Vandaag was een leuke dag op school:) Eerst normale lessen natuurlijk maar aan het eind met iedereen naar de Auditorio en daar de cambio de regalos gedaan:) het is bijna als in voor sinterklaas! Iedereen trekt een loodje, er komt een lijst waar op staat wat iedereen wil en verder moet je dat dus kopen en dan voor 150 peso’s zo’n 7 en een halve euro en dan pak je dat gewoon mooi in en geef je dat dus:) Nou het geven ging anders dan verwacht, je zit allemaal in een kring, er werd gevraagd door de klassenvertegenwoordiger wie heeft Debby? Humberto Jesús had mij dus die mocht als eerste het cadeautje geven! Nou die geef je een knuffel een kus natuurlijk en dan wens je elkaar vrolijk kerstfeest en open je het cadeautje, ik had gevraagd om een sjaal heb echt een leuke en gelukkig warme gekregen! En daarna mocht ik mijn cadeautje geven aan mijn compañero Omar en dan gaat het zo door tot iedereen zijn haar cadeautje heeft gehad:) Het was wel heel erg gezellig eigenlijk! Ik had ook nog een Mexicaanse vlag meegenomen naar school toe. Daar heb ik iedereen op laten schrijven en dus helemaal leuk! Na de cambio de regalos kregen we allemaal tacos al heb ik de mijne niet opgegeten want ik had nog helemaal geen honger en ook niet echt zin in tacos..

Vandaag was dus mijn laatste lesdag alweer.. Mijn eerste semester is alweer voorbij! Nu aankomende twee weken de final exams en dan echt vakantie! En eigenlijk ook meteen naar Texas:D Super veel zin in! De final exams wordt nog wat.. Nog snap ik er weinig van allemaal ik heb geen boeken, kan niet leren dus en dus maar doen wat ik weet en kan. Verder denk ik met alle intercambios en laptop de tijd dooien in de kantine. En dan dus tot eind januari vakantie en dan het 4e semester. We veranderen niet naar het 6e naar de oudere kinderen. De jongens wel, maar de meisjes zijn eigenlijk wel erg blij allemaal met onze vrienden nu en dus blijven lekker hier. De klassen veranderen trouwens sowieso je blijft alleen bij je Grupo Natural:) En daar zitten juist de meisjes in die ik erg leuk vind! Okee Perla zit er niet in en David dus ook niet maar okee:) Frans enzo zal ik nog wel met hen hebben:) En het 4e semester is dan dus van Januari tot eind Juni. En eigenlijk gaan wij dan helemaal niet zo veel op school zijn in die tijd. We gaan namelijk nog een week naar Mexico City, een week naar Celaya en dan nog de hele maand Maart op de Maya trip! Verder in April komt mama hier en dan dus ook niet naar school en Lies haar ouders komen ook in April en dan dus echt weinig school. Maar okee het is niet zo dat we dat nu zo super jammer vinden natuurlijk:)

Na schooltijd naar huis gegaan en wat gegeten. Daarna Michelle weer naar haar werk gebracht en mijn pakje verzonden naar Nederland! Voor de hele familie iets voor kerst:D Dus dat wordt nog wat;)

Vandaag ga ik naar downtown met Liesbeth en Hanna:) Zij willen nu cadeautjes kopen voor hun families in hun thuislanden. Ze zitten nu bij mij op het bed, Hanna op haar laptop, Lies kijkt tv en ik dus even snel mijn blog plaatsen. Gister avond had ik hem al helemaal geschreven maar ik had gister avond door de harde regen en wind geen internet..

Nou alle lieverds in Nederland, zoals jullie lezen, mijn leven wordt hier al vrij normaal voor me. Het is voor mij echt allemaal al normaal en soms zelfs al saai:P De afgelopen weekenden ook niet naar feestjes geweest omdat de Mexicanen dus nogal veel moeten leren nu. Ik vind het niet zo erg.. Lekker uitrusten is ook wel een keer lekker:) Verder mis ik jullie nog wel hoor! Helemaal als ik al die kerstplannen en nieuw jaar plannen hoor.. Maar okee hier maak ik er ook nog wel en feestje van hoor! Okee kerstmis misschien niet.. Mijn familie is niet zo van de feestjes.. Maar okee dat geeft niet:)

Ik wens jullie in ieder geval een ontzettende fijne Sinterklaas en zorg vooral dat je niet wordt mee genomen naar Spanje Macey!

Kusjes voor iedereen ik hou van jullie en denk aan jullie!

Voor foto’s kijk weer op http://picasaweb.google.nl/debby0546

kusssiesssssssss

  • 06 December 2009 - 11:03

    Mamasita:

    Hoi, we zijn nog steeds in Nederland, haha, Zwarte Piet wilde ons niet mee hebben! Maar we hebben heel erg gelachen, niet in de laatste plaats om Diana die alles in het spaans moest lezen om haar kadootjes in huis te vinden: Mariel had ze namelijk verstopt:):):):)
    Diana had mij en je kunt je wel voorstellen dat zij de mooiste surprise ever had gemaakt, ik mail je wel foto's!
    En vandaag gaan we ons best doen om de kerstboom op te zetten dus het gaat gewoon allemaal lekker door. Ik heb een nederlands/spaans kinderboek gekocht en Mariel leert daar nederlands uit en ik spaans dus ik weet al dat je mijn Hija bent( raar woord trouwens) en ik jouw madre( dat wist ik) en Te extraño y te quiero ( heb ik gestolen van google maar ik ben op weg!!
    In ieder geval ben ik druk aan het zoeken naar een ticket en gaan we samen Queretaera onveilig maken!! En natuurlijk gaan we samen oude kerken bezoeken maar laat David pastoor worden....Er is niks mis met geloven maar geloof vooral in je zelf! Maak de juiste keuzes voor jezelf en laat anderen in hun eigen waarde.días antes novia:)

  • 06 December 2009 - 12:21

    Mini:

    Hai Schat,
    verheug me steeds op je byzondere verhalen. Gisteravond hebben we Sinterklaas gevierd, lekker gegeten met Robin, Mandy, Nancy en Wesley. Jij zit met Kerst in Mexico en Robin in India. Ik heb gehoord dat in Texas een dik pak sneeuw ligt, heb je je skipak wel bij je? haha. Dag Debby, geniet maar van je tijd daar. Dikke pakkerd van mij, Mini

  • 06 December 2009 - 13:23

    Macey:

    hoii debb,
    nou ik ben nog in nederland hoor!
    dus ik ben gelukkig niet meegenomen(A)
    dikkekus van je liefste zuzzjee (L)

  • 06 December 2009 - 15:22

    Roy:

    Hoi Deb,

    Ook ik ben niet meegenomen maar ben ook niet stout geweest dit jaar …
    of ze willen me niet in Spanje dat kan natuurlijk ook …hahaha.

    Ben gisteren naar de nieuwe voorstelling van Najib Amali geweest dat was
    echt gieren van het lachen. De show heet “The best of Najib” mij favoriete stukje
    in de shoarma zaak kwam ook even voorbij…tranen over mijn wangen van het
    lachen kan ik je zeggen hahaha.

    Wat super leuk dat je moeder in April lekker naar je toekomt kun je haar alles laten
    zien. Maar voor die tijd heb je nog genoeg leuke dingen te doen lees ik Texas, Mexico city, Maya trip etc.

    Geniet er lekker van mop.

    Hele dikke knuffel
    Kus ome Roy

  • 06 December 2009 - 15:39

    Auke:

    Hey Debby

    Je zult na een jaartje MX wel goed uitgerust zijn, je bent elke dag moe :)
    Zal ik maar vast een kapelletje voor je bouwen? Misschien is non wel een leuk beroep :P
    Het is mooi dat je aan het nadenken bent.
    Wij hebben net sinterklaas gevierd en ik heb jouw letter al opgegeten. Smaakte prima, volgend jaar ben jij weer aan de beurt.
    Mariël vond het ook heel gezellig en vanaf volgend jaar wordt het mooie feest ook in MX gevierd.

    Veel plezier en knuffels
    Auke

  • 09 December 2009 - 13:56

    :

    hey debs:D

    Haha jij ook nog 6 maandjes, me2!
    mn eerste week is morgen voorbij hier:p

    Ik zag dat je me een krabbel had gestuurd, maar zoals je weet heb ik nog geen laptop, ik krabbel je zodra ik in de office zit van de American Hospitality Academy:D En ik sta nu achter de Frontdesk op het werk, en mag internetten maar kan niet op hyves of facebook:p

    maaaaar ik leees al wel dat je het super naar je zin hebt:D En wat leuk dat je mam in april komt!:D gezellig!!

    Nou we houden contact meis, do your thing!:P
    En leef met de dag:D

    dikkkee kus!

  • 10 December 2009 - 22:12

    Diana :

    Hoi Debbel,Ik kan me goed voor stellen dat je het geweldig vind dat mamma komt.
    Ze heeft er nu al zin in hoor maar dat hebben jullie ook wel verdiend een hele beproeving dat mexico zo ver van elkaar vandaan
    maar ja Sinterklaas hebben we weer overleefd met inderdaad een spaans talig gedicht hoezo moeilijk te lezen ik snapte er ook geen snars van maar het was super gezellig.
    tot gauw liefs en kusjes van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Debby

Actief sinds 28 Mei 2009
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 47893

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2009 - 27 Juni 2010

Rotary Exchange Year

Landen bezocht: